Wasiat dari sahabat

” Aisyah, akak ada perkara nak bagitau awak.. Ini amanah dari seorang sahabat, minta akak sampaikan pada awak.”

” Ish.. Kak Gee ni buat saya suspen la. Ok, akak bagitau dulu dari siapa ni?”

” Kak Lala.. “

Malam itu selepas program, saya sempat berbual dengan Kak Gee. Saya suka Kak Gee.. selain pada senyumannya yang manis macam madu, Kak Gee pada saya seorang yang istimewa. Penampilannya sederhana, tapi apabila mendampinginya saya seolah-olah dapat menumpang ketenangan yang ada padanya. Sehingga kini, walaupun hampir dua tahun tak bertemu Kak Gee saya masih merasainya bila hadir memori bersamanya.

” Ok, awak dengar ye..”

Dan Kak Gee membacakan ayat ini, tartil..

dinar

“….Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
(Ath-Tholaaq [65]: 2-3).

Menerima wasiat ini dada jadi sesak, saya terharu. Bukan kerana tak pernah mendengarnya, Alhamdulillah ayat ini telah menjadi amalan saya sejak bersekolah menengah. Saya jadi terharu kerana menerima wasiat sebegini dari seorang sahabat. Subhanallah.. Terima kasih pada Kak Lala dan Kak Gee yang menyampaikan wasiat ini dari hati mereka, lalu jatuh dan tertantap kukuh di hati saya.

Asbabul Nuzul

Menurut banyak riwayat, sebab ayat ini diturunkan Allah adalah kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat bernama Auf bin Malik al-Asyja’i yang mempunyai anak lelaki ditawan kaum Musyrikin.

Beliau mengadu perkara itu kepada Rasulullah SAW dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu.”

Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan ia terserempak seekor kambing kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya.

Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: ” Siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka dan tidak terfikir sebelumnya.” (Hadis riwayat Ibnu Jarir)

Leave a Reply

